Subscribe:

Thursday, August 11, 2011

Mata Air Di Dalam Telaga

Xde ape yg nak di ceritakan,cume kisah menggali telaga kt umah baru datuk aku(umah pak sdare) yang juga di kampung yang aku duduk sekarang.
Nak bagi taunye, kerja menggali telaga ni hanya menggunakan kudrat dan tenaga tulang empat kerat manusia.sebab biasenye orang gali telaga guna jentera..tapi ni tak...laki bini wat keje,laki gali tanah,bini plak tarik timba yang berisi tanah dan air.


NI antara kerek2 telega yang akan dimuatkan dalam telaga tu nanti...


Ni lah lubang telaga yang di gali, di tutup supaya ayam atau lembu mahupun cipan tak masuk berenang ke dalamnya seperti yang pernah berlaku


Antara orang2 yang terlibat..ni orang2 kampung yang datang membantu


Kalau tengok betul2 ada manusia dalam tuh,tgh menggali telaga


Kerja pakai kain sarung sudah..hahaa






2 gambar kat atas ni proses2 nak masukkan kerek telaga kedalam tanah..sorang menunggu di dalam untuk memastikan kerek ni di letak selari dengan yang lain..berat gak keje nih..pekerja pun cekeding jer.

Ape2 pun,kampung aku walau tak ramai penduduk, masih mengamalkan semangat bergotong royong bersama2..alhamdulillah...tu pun sebab kampung aku nih takde orang lain,semua ada pertalian darah,cuma jauh dan dekat jelah..

0 komen:

Post a Comment