Subscribe:

Thursday, August 11, 2011

Mata Air Di Dalam Telaga

Xde ape yg nak di ceritakan,cume kisah menggali telaga kt umah baru datuk aku(umah pak sdare) yang juga di kampung yang aku duduk sekarang.
Nak bagi taunye, kerja menggali telaga ni hanya menggunakan kudrat dan tenaga tulang empat kerat manusia.sebab biasenye orang gali telaga guna jentera..tapi ni tak...laki bini wat keje,laki gali tanah,bini plak tarik timba yang berisi tanah dan air.


NI antara kerek2 telega yang akan dimuatkan dalam telaga tu nanti...


Ni lah lubang telaga yang di gali, di tutup supaya ayam atau lembu mahupun cipan tak masuk berenang ke dalamnya seperti yang pernah berlaku


Antara orang2 yang terlibat..ni orang2 kampung yang datang membantu


Kalau tengok betul2 ada manusia dalam tuh,tgh menggali telaga


Kerja pakai kain sarung sudah..hahaa






2 gambar kat atas ni proses2 nak masukkan kerek telaga kedalam tanah..sorang menunggu di dalam untuk memastikan kerek ni di letak selari dengan yang lain..berat gak keje nih..pekerja pun cekeding jer.

Ape2 pun,kampung aku walau tak ramai penduduk, masih mengamalkan semangat bergotong royong bersama2..alhamdulillah...tu pun sebab kampung aku nih takde orang lain,semua ada pertalian darah,cuma jauh dan dekat jelah..

OBSES GAME

Wah.teruk2....raso runsing+kenalim pong ado bile teringat nak main game..takut jadi cm diorang nih..tapi rase2,diorg nih main mesti berhari2 nih..almaklumlah,diorg xsolat,so takde la nak brenti..mcm kite,paling kurang pon berenti utk smayng jap(walau dengan kelajuan maksimum)..tapi kalo yang tak smyg maybe leh jadi gini gak kot.. Dasyat!!
















Pabila Kelab Malam terbakar

Gambar yang diambil selepas operasi memadamkan kebakaran secara tiba-tiba di sebuah kelab malam di Thailand …Mengerikan!!! Inilah azab dan peringatan dari Allah yang sangat baik untuk umat-umat islam yang rajin mengunjungi kelab-kelab malam dan melakukan maksiat..








Wednesday, August 10, 2011

Kenapa Rebana Pemula




Kaum kerabat dikir barat kampung..

Sebab rebana ibu lah adalah alat dikir barat pertama aku, dengan adanya rebana ibulah aku mula berdikir barat, di kampung dan di tempat aku belajar skang...Rebana ibu pemula segala aktiviti aku, penghilang boring,penambah rakan2... berhabis duit nak beli rebana gara2 seperti menghina budaya kelantan di sarawak,aku tekad nak kembangkan di sana...



Peralatan dikir barat aku

Skang aku dah dpt beli satu set alat muzik dikir barat termasuk speaker dan mic skali,hasil kerja keras aku bekerja part time di merata tempat masa cuti semester yang terlalu lama nih...Syukur kepada ALLAH tak lupa

Dan aku harapkan masa depan dikir barat yang aku bangunkan ni terus berkembang dan dapat di terima di UNIMAS...Ini lah dia,revolusi seni UNIMAS, kumpulan dikir barat PERINTIS WARISAN yang bakal meningkat naik..INSYAALLAH...


Dikir Barat PERINTIS WARISAN

Langit Tak selalu cerah


Yah! itulah kehidupan anugerah Allah yang tak sentiasa di beri kesengan malah tak juga di beri kesisahan berpanjangan.Pasti ada pahit manisnya....

Manis ^_^
Pastinya anda semua suka akan rasa maniskan??
Tipulah kalau tak suka,kalau tak maunya ada penyakit kencing manis...
Same juga dalam kehidupan, kehidupan yang manis pasti akan membawa perasaan yang senang dan gembira,hidup lebih bemakna kehidupan semanis madu..

Kenapa ada juga pahit??

Org kata pahit itu ubat..mcm tu jgk lah fungsinya dlm kehidupan,iaitu ubat utk menghadapi kehidupan di mase hadapan..
Bayangkan anda hidup selama 20 tahun,sepanjang tempoh tu semua manis,tibe2 tahun seterusnya anda di beri kepahitan walaupun dalam mase singkat,ape akan anda rase,pasti tidak biase...dan bayangan buruk akan berlaku...
So...belajar2lah hadapi kesusahan..
'Jangan mengeluh dengan nasib yang menimpa diri,pasti ada hikmahnya'