Subscribe:

Thursday, January 26, 2012

Cuti-cuti Ambo Bhg.1: Kampungku

Walau hanya sebulan,tetapi cuti ambo sangat bermakna..
Ambo suko kampong ambo..hehe
Tok tahu la bakpo, ambo tengok kat fb,ore dok ngepek puah dok dumoh,tok tau nok wak gapo dok dumoh, tapi ambo tok raso pong gitu...ambo meme dok dumoh jah..nok gi derak pong sero saye...
Hahah.. mengalahkan anok daro kah aku??
Xpolah, duk dumoh la tok habis duit dop..
Tp,di malam hari ambo ado agenda sendiri,iaitu berdikir barat dengan woris waroh di rumoh my datuk aka rumah pak su ambo..(sebab ado cukup lengkap audio systemnyo)
tengoh boh rotan gedak anok


Dudok mano2 pong tokleh lari la dikir barat nih,tetap ado di jiwo..walau tok rama hok ado, sekadar cukup alat nga tuke nyanyi sorang jer.

Paling kiri my datok,akim,(2pupu),pije,atas krusi tu anok hok dok rumoh datok sy mulo.
 Atok ambo minat benar dikir barat, kalu dio tido bangun slaluh,cari alat2 hok kosong,nak main jugak,
Nenek ambo plak, pasti tidak menghampakan, sentiasa akan buat air dan jamu biskut kepada yang hadir utk dikir barat. Nenek sy memang suka jamu makan utk tetamu..serius nih!!

Ni tebing sungai kt rumah datok
Dah lama tak round2 tepi sungai kat kampung, walaupun ia menyebabkan sepasang selipar ku tapaknya tercabut(kena gelak nih kat orang,malu +_+), namun best jugak la... tapi nyapuk, perghhh takleh tahan,
banyak macam semut, gatal gile rase, pacat pon tak terkecuali, 

mencari batang kayu yang sesuai


Ini 2pupu ambo,amri
 Sebanarnya, mitorang bukan jalan2 saje, tujuan meninjuau2 di tebing tasik bukanlah untuk madi,tapi ingin mencari beberapa batang kayu untuk di jadikan tiang khemah,maklumlah majlis kenduri dah tak lama..so siap sedia ddengan apa juga kemungkinan..


Sungai ni dah lama dah orang tak mandi, lintah pun banyak,ranting2 kayu pun banyak kat dasar, dan sungai ni dah banyak di liputi rumput..sedih tul

 Hanya sesetengah aje ade tempat2 yang cantik untuk dilihat, sungai ni banyak beri makna bagi orang2 kampung ini, ingat lagi mase kecik2, mase tu ambo masih skolah rendah tak silap, ramai lagi orang kampung yang jadikn sungai ni sebagai tandas,,,hehe,,kelasik dop?

 Sekarang susah dah nak nampak ikan2 bermain2 kat tepi2 sungai nih, mungkin sbb banyak rumput2 yang menutupi permukaan sungai ni..sayang sungguh. Penyebab lain jugak sbb orang suka buat bom ikan(buatan sendiri,JANGAN AMAL!!) untuk mendapatkan ikan, kelakuan ini akan menghapuskan habitan ikan di sekeliling....mintak jauh la...ia juga berbahaya kepada pengebomnya..dah banyak kejadian yang berlaku,

Gini la tiap2 petang di kampung ambo,berkumpul2 dan berbual menceritakn kisah2 terkini...gelak ketawa beramai-ramai sambil di jamu teh O serta roti2 kosong...hehe..ringkas namun bermakna tau..

Banyak lagi kisah-kisah yang mengisi masa sepanjang cuti ku..nanti akan di update lagi di mase hadapan

...Syukran...

0 komen:

Post a Comment